Fotograaf Iris van den Broek

Een interactieve speurtocht door Depot Boijmans van Beuningen


Hij is nu al niet meer weg te denken uit Rotterdam: het iconische spiegelende gebouw van Depot Boijmans van Beuningen. En nu, bijna twintig jaar na de eerste plannen, is het gebouw officieel geopend en kunnen we een bezoek brengen aan 's werelds eerste openbaar toegankelijke kunstopslag.

Musea tonen gemiddeld maar 10% van hun collectie (tegelijkertijd), maar in het Depot worden gelijktijdig 151.000 kunstwerken tentoongesteld. Op die manier krijg je een goed beeld van de publieke collectie, die maar liefst acht miljard euro waard is. De werken worden daarbij niet getoond zoals in een museum — op basis van thema, periode of kunstenaar — maar op basis van maat en conservatie-vereisten. Concreet betekent dat dat het Depot is ingedeeld in vijf verschillende klimaatruimtes, die je al zigzaggend doorkruist. Eigenlijk is dat veel democratischer dan een museum, want op deze manier wordt geen enkel werk verheven. Het gebouw heeft een vloeroppervlak van 15.000 m2, waarvan zo’n 20 tot 40 procent toegankelijk is voor bezoekers.

Fotograaf Aad Hoogendoorn

Door de verrassende presentatie in het Depot kun je sommige werken met nieuwe ogen bekijken. Denk aan het beroemde werk van de Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan, bekend van de banaan die wekenlang de media domineerde. Iedereen die weleens een bezoek heeft gebracht aan Museum Boijmans van Beuningen kent het werk van een mannetje dat zijn hoofd en vingers voorzichtig uit een gat in de grond steekt. Omdat het werk van Cattelan nu wordt tentoongesteld in een vitrine kun je niet alleen zijn hoofd zien, maar ook zijn benen — en het krukje en de kartonnen doos waarop hij staat. De opstelling is bovendien heel interactief opgezet: als bezoeker kun je de collectie onder andere ontdekken middels uitschuifbare rekken. Daarnaast kun je ook de videokunst en filmcollectie van het museum bekijken in speciale filmcabines. De wereldberoemde Zwitserse videokunstenaar Pipilotti Rist maakte speciaal voor het Depot een kleurrijk nieuw videokunstwerk, dat iedere dag na zonsondergang te zien zal zijn op het plein. Je kent haar werk misschien al uit het MoMA en het Guggenheim Museum in New York of Centre Pompidou in Parijs.

Fotograaf Ossip van Duivenbode

Depot Boijmans van Beuningen nodigt je uit om de werken te bekijken, maar neemt je tegelijkertijd ook mee in de manieren waarop kunst bewaard en gerestaureerd wordt. Je kunt zelfs live meekijken hoe restaurateurs te werk gaan. Wist je bijvoorbeeld dat Van Gogh als arme kunstenaar genoodzaakt was om kwalitatief slechte materialen te gebruiken? In het Depot worden zijn werken met de nieuwste technieken gerestaureerd zodat ook toekomstige generaties zijn werk kunnen blijven bewonderen. Tip: Als je een rondleiding boekt dan krijg je nog meer achtergrondinformatie en kun je met de restaurateurs in gesprek gaan.

Heb je zelf ook een kunstcollectie opgebouwd en verdient die even veel zorg als een museale collectie? Het Depot nodigt particuliere verzamelaars uit om hun eigen collecties op te slaan in speciale depotruimtes. Als je zo’n ruimte huurt dan kun je meteen profiteren van de jarenlange expertise van het museum. De Rotterdamse kunstverzamelaar Ali Keles ging je alvast voor. Hij laat zijn Lakeside Collectie, met ruim 80 moderne en hedendaagse werken, deels opslaan in het Depot. Hij huurt niet alleen een eigen compartiment, maar ook een expositieruimte voor publiek en een artist-in-residence, een kunstenaarsatelier. Ook KPN en de Rabobank brengen een deel van de collectie onder in het Depot.

Het veertig meter hoge pand werd ontworpen door architectenbureau MVRDV, het designerteam achter onder andere de Markthal. De architecten raakten voor het ontwerp geïnspireerd door een spiegelende thermoskan op kantoor. MVRDV heeft geprobeerd om hun voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Letterlijk, omdat het spiegelende gebouw visueel niet veel plek inneemt in de ruimte, maar ook figuurlijk: hun ecologische voetafdruk. Zo zijn alle bomen die het veld moesten ruimen herplant op het dak van het gebouw. Ook de omgeving van het Depot wordt groener gemaakt ter compensatie. Op het dak van Depot Boijmans Van Beuningen vind je niet alleen de beeldentuin en restaurant Renilde, van de Rotterdamse chef Jim de Jong, maar ook een spectaculair panoramisch uitzicht op de Rotterdamse skyline. Wist je dat de daktuin van het Depot tussen 17.00 en 23.00 gratis toegankelijk is met de expreslift? Je hoeft daarvoor geen geldig ticket te hebben.

Wil je het Depot bezoeken? Plan je bezoek vooraf en boek online een timeslot, want de tickets verkopen razendsnel uit.

Magazine